Katalog zboží a internetový obchod Prodejny a kontakty Velkoobchod



Klíčové technologie při průzkumech trhu

Rozhovor s RNDr. Janem Herzmannem, analytikem a ředitelem společnosti Factum Invenio.
2.1.2007 Jan Sedláček
RNDr. Jan Herzmann, analytik a ředitel společnosti Factum Invenio

Před rokem vaše společnost a několik dalších ve východoevropském regionu založily síť Factum Group. Jak se vám daří po prvním roce?

Je to pomalý a trochu váhavý rozjezd. Myslel jsem, že v prvním roce existence se nám podaří více regionální práce, tedy práce ve více než jedné zemi. Takových projektů je však méně, než jsme čekali. Síť nám všem ovšem přináší určitou konkurenční výhodu v rámci národních výběrových řízení. Chystáme se s partnery jednat o tom, jak posílit právě tu obchodní část našich společných aktivit, abychom byli úspěšnější v regionu, který máme díky Factum Group dobře monitorovaný.

Jaké klíčové technologie používá Vaše společnost při průzkumech trhu?

Nejzajímavější jsou technologie pro sběr dat. Jsou tady tři linie. Tradiční technologie CATI (Computer Assisted Telephone Interviews) slouží nejen k zaznamenávání odpovědí. Je možné do telefonu přehrávat ukázky, klient může sledovat průběh výzkumných rozhovorů a hodnotit činnost tazatelů. Další technologií je CAPI (Computer Assisted Personal Interview). Existují v zásadě dva přístupy. Jeden je založen na využití tabletu nebo notebooku. Jeho výhodou je velký displej, který umožňuje přehrávat například plnohodnotné filmové ukázky. Druhým přístupem je využití počítačů do dlaně, to znamená PDA nebo dnes komunikátorů. Tato druhá linie je cestou, kterou jsme se vydali my. Umožňuje stejnou rychlost sběru dat, existuje zde však omezení - obrazovku z důvodu velikosti nepoužijeme jako přímý testovací nástroj. Tato cesta je levnější a znamená to pro klienta samozřejmě i levnější službu. Používáme systém Sunnysoft mResearch, který umožňuje definovat průzkum a sledovat kvóty. V ruce tazatele se pak mění na pomůcku, díky které provede efektivně celé dotazování a zároveň ho okamžitě sdílí s ústředím. Handheldové technologie zatím používají v republice jen dvě sítě. Tři používají notebooky. Z hlediska rychlosti, kvality a ceny jsme se vydali správným směrem, protože například ve společnosti, kterou spoluvlastníme (Data Collect) jsou tyto průzkumy prakticky vyprodané měsíce dopředu.

Třetím směrem výzkumu je CAWI (Computer Assisted Web Interview). Jedná se o interaktivní webové on-line výzkumy. Zpočátku se takový výzkum využíval v prostředí B2B (business-to-business), nyní se to přesouvá k B2C (business-to-customers). Pomocí další ze společností, u jejíhož zrodu jsme stáli – United Interactive, provozujeme Online Access Panel, což je skupina zhruba 20 000 respondentů. Ti vyslovili ochotu zúčastňovat se podobných výzkumů. Určitě se tak nedají dělat například volební průzkumy, ale naopak velmi dobře průzkumy chování při on-line nakupování, nebo průzkumy elektronického bankovnictví. Jedná se o mimořádně rychlou metodu výzkumu.

Už přišly středně velké a menší firmy na to, že se jim vyplatí realizovat marketingový průzkum od profesionální agentury? Jak vnímáte vývoj trhu v této oblasti?

Tak určitě se to povědomí rozšiřuje a jde od těch největších firem směrem dolů. Existuje nějaká přirozená hranice, opravdu malé firmě se průzkum nemůže nikdy vyplatit. Ta si dělá svůj marketingový průzkum bojem. Dá se říci, že přibývá zakázek od středních firem. V západní Evropě tento jev proběhl začátkem devadesátých let a české firmy si začínají uvědomovat, že tyto informace mohou být zajímavé, takže si nechávají testovat komunikaci, produkty, nechají si popsat cílovou skupinu. Platí to zejména u firem, které se zaměřují na koncového spotřebitele. Příkladem takových společností může být třeba Starobrno nebo Kofola. Tyto společnosti se naučily pracovat s průzkumy a informacemi nich. Podobných firem je stále více.

Co nejtěžšího jste v pozici ředitele společnosti Factum Invenio zažil minulý rok?

Nejtěžší chvílí pro mě bylo sdělení Microsoftu, že s námi přestává pracovat. Vůbec to nebylo kvalitou naší práce, šlo o centrální rozhodnutí vedení Microsoftu v Redmontu, které jsme nemohli žádným způsobem zvrátit ani ovlivnit. Nás jako společnost skutečně poznamenalo, byl to náš největší klient. Zároveň šlo procesně a technologicky o velmi zajímavý projekt. Byla to velmi těžká chvíle. Znamenalo to najít alternativní klienty, těžká situace trvala opravdu dlouho. Firma se s tím vypořádávala až do konce roku.

Co nejpříjemnějšího jste v pozici ředitele společnosti Factum Invenio zažil minulý rok?

Příjemným zážitkem pro mě, ač to není žádné drama, bylo, když jsme se rozhodli posílit roli některých neformálních lídrů ve firmě. Bylo pro mě příjemné sledovat, jak to skutečně funguje a jaký pozitivní vliv na týmovou práci to mělo. Naše firma dnes po vystoupení ze sítě TNS skutečně stojí výrazně jen na lidech. Nic jiného než hlavy a tým nemáme. Takže když klienti pozitivně reagují na práci, kterou od týmu dostávají, je to pro mě skutečně příjemným pohlazením. To člověku dá někdy více než třeba milionový zisk. Ten je samozřejmě také důležitý a firma ho také potřebuje, ale týmová práce a její výsledky jsou někdy milejší.

Děkuji za příjemný rozhovor.

Pokud Vás naše produkty zaujaly, vyplňte prosím následující formulář a my se Vám ozveme zpět.
Jméno (*)
E-mail (*)
Telefon
Opište kód (*)
Vzkaz
Položky označené (*) jsou povinné.

© 1997 - 2017, Sunnysoft s.r.o., Všechna práva vyhrazena